Friday, May 18, 2007

كليتى العزيزة ،، شكرا



خلاص آخر سنة و آخر محاضرة و آخر امتحانات، طبعا محدش ينكر ان المتحانات كانت و مازالت بتسبب ضغط نفسى كبييير اوى، بس بجد كانت ايام جميلة اوى، و ذكريات أجمل وأجمل.
حسيت النهاردة فعلا انى خلصت محطة كبيرة اوى من حياتى،خلصت 15 سنة دراسة(( و ان شاء الله يبقوا 16 بعد شهر ان شاء الله))، مش هقول وجع قلب و مذاكرة بعد الرجوع من المدرسة أو الجامعة، بس فعلا أيام جميلة أوى.
افتكرت لما خلصت ابتدائى و كنت فرحانة انى كبرت و هالبس لبس الناس الكبار اللى فى اعدادى، و لما خلصت و دخلت ثانوى، و انا لابسة لبس مدرستى كنت فخورة اوى انى طالبة فمدرسة ثانوية و بنت كبيرة، وزاد من كده انى كنت فخورة اوى بمدرستى ، و حاسة انها مدرسة أصيلة و بنت ناس ( ده لو حد عنده ليها عريس يعنى).
سيبكوا من كده بأه لما جاتلى اعلام، فعلا فعلا عرفت يعنى ايه واحد طاير من السعادة، يعنى دخلت الكلية اللى كنت بحلم بيها من و أنا فأولى ابتدائى( طبعا غير طب اللى هو أساسى اى بنت صغيرة بتعتبر نفسها دخلتها خلاص ، و أكيد كنت منهم)) بس كنت بعشق حاجة اسمها قراية الجرنان أو أى نوع من أنواع القراية عموما.
المهم طبعا اعلام او غيرها، بس انا فكلية، و ايه بأه كنت حاسة انى أكبر من أى واحدة تانية ماشية فالشارع(فالجامعة يا ناس، بتتكلموا فإيه بس)
كنت بجيب كشكول كبير عشان امسكه و كل الناس تعرف انى فالجامعة دلوقتى.
دخلت الجامعة و بجد بجد ، اكتشفت ان الكلية دى تحفة ، حفلات بأه ( الواحد كان قال ايه ، بيحب الحفلات))، بس طبعا الكلام ده كان أول اسبوع و بعد كده بخ خلاص.
فأولى بقى شوفت دندون و بقينا أصحاب جدا( رغم اننا كنا مع بعض فى الفصل فتالتة ثانوى) بس تحولنا من اتنين مجرد بيسلموا على بعض، لإنها بقت صاحبتى أوىىى،،، فبقينا انا و دينا و هدى( نظرا لان هدهد كانت صحببتى من البداية من أيام تانية ثانوى و مطروح و حوارات تانية كده))
بجد أيام جميلة اوى ، قابلت أميرة قاسم و كنا طبعا عارفين بعض عشان بردو أميرة عشرة عمر من أولى ثانوى.......
و اتصاحبت على خلوووود وايثااار و علا عبد القادر و عائشة و علا عبد الله و سارة الحداد
و طبعا عمرو فهمى
و طلعنا تانية مع بعض و زاد عليهم شيموو اللى هى شيماء مهدى( فاكرة الندوة))) ، و فتالتة عرفت مها و علا عبد القادر بقت صحبتنا جداااا جداا ،، تالتة دى رغم صعوبتها( حاسة انها كانت سنة صعبة نوعا ما طبعا)) بس بجد بقينا كلنا فالجروب أصحاب أوى.
فرابعة بأه بقينا قمة الضياع و تكبيرة الدماغ، حصلنا أحداث غريبة و جميلة و بجد بجد بقينا أكتر من الأخوات فصداقتنا، افشنا كتير بس كان التهييس أكتر بكتيييييييييييييييييير
و عرفت ناس فعلا كسبتهم و كسبت معرفتى بيهم: زى أيمن الشربينى و أحمد عبد الحميد و انجى و ايه و اسماء خليل و أميرة محمود وألفت
أربع سنين من حياتى استفدت فيهم كتير، طلعت للحياة و عرفت شخصيات كتير منهم اللى أثر فيا و منهم اللى فادنى فحياتى عن قصد أو من غير قصد ، بس بجد فى ناس افادونى...
و معلش هاهدى شكر خاص جدا جدا جدا ل:
دينا: ( بجد يا دينا أى نعم انا متخرجة من كلية الإعلام،، قسم الصحافة، بس كل ده كوم، و انى متخرجة و دينا سماحه هى انتيمتى و صحبتى و أختى ده كوم تانى خالص ، و عندى أغلى من أى حاجة تانية))
علا: احب اقولك يا علا انك ملاك ماشى على الأرض، انتى خلتينى اصدق ان فى بنى آدم ملاك. و ربنا يوفقك فى حياتك العملية، و العلمية اللى فى اسكندرية، اجمد محافظة مصرية.

هدى: على رأى حمادة أخو دينا شوكة و سكينة،، بس بجد من و احنا فى تانية ثانوى و انا بحب فيكى براءتك و بحس انك اختى اوى، و غير كل ده انتى فعلا و الحمد لله بقيتى اختى، و ربنا يارب يديم علينا الأخوة يا هدهد و مفضل مع بعض لحد مانحضر فرح يويو ان شاء الله.
خلود و ايثار: معلش جيتو مع بعض، بس عشان انتو طول عمركو مع بعض و يارب تفضلوا مع بعض على طووووووووووووووول.و نفضل مع بعض على طول
عائشة: لكى ان تعرفى انى كنت ببقى متأكدة و انا معاكى ان الوقت ده مش هعمل حاجة تغضب ربنا ابدا، و انك علمتينا معنى الشخصية القيادية عن حق و عن فكر ، بجد صعب اوى انى الاقى واحدة زيك ( ماشاء الله ))
أميرة قاسم: طبعا انتى على اخرك و مش فالموود خالص ، بس بردو صحفية و بنت جامدة و جدعة جدا ، و كفاية انك صحبتى من أولى ثانوى
عمرو فهمى: انت انسان واثق من نفسه لدرجة كبيرة( من وجهة نظرى على الأقل، و دى حاجة كويسة اوى ))، استفدت منك و من آراءك فى حاجات كتيرة و اتمنى انك ماتحرقش الايميل بتاعك بعد التخرج
أيمن الشربينى: للأسف ماعرفتكش غير فى رابعة ، بس بجد انت من الناس اللى فعلا كسبت معرفتهم، كفاية انك من ابناء الاسكندرية
شيماء: طبعا انتى عارفة اننا كانت بداية معرفتنا للأسف فى ندوة و للاسف عشان انتى عارفة اد ايييه كنت بحب الندوات دى، و بجد انا انبسطت اوى لما كنت بجرى معاكى ، و لا أيام التايكندو هزلك بيها. و بس ياريت نقلل لماضة شوية عشان كده خطر
علا عبد الله: مش هنساكى لانك واحدة من اول الناس اللى عرفتهم فالصحافة،، و يارب ربنا يوفقك فالمصرى و تبقى صحفية آآآآآآد الدنيا
و طبعا بابا اللى تلاقيه هو المستفيد الوحيد من تخرجى عشان هرحمه شوية من المصاريف و ماما اللى استحملت فترات الاكتئاب الله لا يعيدها.
بجد فى ناس تانية كتيير اوى حبيتهم جدا و أثروا فييا اوى

10 comments:

huda gamal said...

سلوووووووووووم،
مش مشكله يا عمرى انك كتبتى فى نفس الوقت وبعنوان مشابه ليا ده شىء يسعدنى اكتر واكتر ان مابنا توارد افكار مش طبيعى
انا بجد يا سلمى بحبكم اوى اوى ومش قادره اتخيل اننا هنتخرج خلاص
انا مقدرتش اكتب زى مانتى ماكتبتى بجد انا مش هكلم على روعة اسلوبك ده شىء اتعودت عليه انا هكلم على روعتك كأنسانه مانسيتش حد وقدرت تحسسنا كلنا اننا معاها وفعلا مش هتنسانا انتى يا سلمى اللى فعلا جميله عشان كده شيفانا كلنا كده
والى اللقاء دفعتى العزيزه

Ayman Elsherbiny أيمن الشربيني said...

ربنا يكرمك يا سلمى، انتي بجد من الناس اللي بعزها في الكلية، ومع اني اعرفك من أواخر سنة تالتة، بس كأني كنت عارفك من أولى.
الواحد بجد مش عارف حيسيب الكلية دي بإذن الله ازاي، المشكلة ان انا عن نفسي مش عايز ادرس تاني، كفاية عليا اوي كده، بس برده مش عارف ازاي حسيب الدفعة الجميلة اللي الواحد قضى معاها 4 سنين من عمره، "ايووووووووووووه" الدفعة دي حتوحشني جدا

Anonymous said...

دمك خفيف حتى وانت بتكتبى، عارفة طبعا انك عرفتينى للاسف فى الندوات والجرى والتايكندو وحاجات كتير حبقى أقولها بالتفصيل، بس بجد فرحانة اوى انى عرفتك وزعلانة لانى عرفتك متاخر، بس مش حسيبك لشان تبقى عارفة .. لازقة يعنى

dr-killer said...

الله مافيش بعد كدة
ربنا يخليكو لبعض
المهم دلوقتي انكو ماتنسوش بعض
خصصو ولو يوم بالشهر يو اجتماع الاصدقاء افتكرو ايامكو الجميلة
قبل ما يكون ايا ليت الشباب يعود يوما
بتمنالكو حياة سعيدة باذن الله

saloma said...

يا هدهد انتو فعلا معايا و عمرنا ماهننسى بعض ابدا ان شاء الله انا عشت معاكو اجمل 4 سنين ممكن اعيشهم فى حياتى.
ايوووة عليك يا أيمن: و انت عارف انت فعلا انسان انا وأكيد اللى اتعامل معاك كسب معرفتك فعلا.
شيمووو:اذا كنتى انتى لازقة فأنا بأه صمغ، أوهو ، أمييير، بس انا وراكى حتى لو ايه ( ان شاالله حتى لو طولت) هفضل صحبتك بردو
dr.killer: لا ان شاء الله فعلا هنحاول نتجمع بين الحين والآخر، و ربنا يخليهم ليا و يخلى كل الأصحاب لبعض

Dina Samaha said...

ربنا يخليكى ليا يا سلمى
وبجد انا اللى مبسوطة بمعرفتك جداااااااا وانك بقتى اختى وصحبتى وانتمتى وحبيبتى وكل حاجه .. الكلية دى ليها جميل مش هنساه فعلا انى عرفتك وعرفت كل صحابنا والجروب كله

الكليه هى اللى قربتا برغم معرفتنا السابقة فى الثانوى مش هانسى اليوم اللى شفتك فى مطروح بالصدفة وسلمت عليكى وعرفت انك معايا فى نفس الكليه,, ده كان بداية المشوار
المشوار اللى مش هاينتهى ابدا ان شاء الله زى ما قولتى فى الصورة :)

ربنا مايحرمنى ابدا منك

تائهة فى أرض الأحلام said...

فعلا أيام الكلية كانت أحلى أيام

حبيت بس اجى اسلم وأقولكم يارين نربط مدونات الناس اللى فى الدفعة ببعض علشان نعرف أخبار بعش كل شوية وكل واحد وصل لغاية فين

مدونتك جميلة جدا

تحياتى لك
مى حسن

Amr said...

أسلوب الرواية جامد موت يا سلمى فعلا
شكرا على كلامك اوي... بجد انا كسبان اني عرفتك... أكيد هغيره، بس هابقى اقولك الجديد ;)

saloma said...

مى حسن:
نتورتى البلوج، و فعلا كانت أيام أستاذة و إن شاء الله الدفعة هتفضل متواصلة على طول.
- العفو يابنى،، مش هقولك دى أقل حاجة عندى بس ده بعض ما عندكم و فعلا الواحد فخور بمعرفتكو
و يا عم شكرا على الميل مقدما؛)

saloma said...

يااااه يا دندون، فكرتينى بمطروح، كانت سنة وهمية اصلا، أنا فاكرة اليوم ده جدا و فاكرة الحوار اللى كان بيننا أنا و انتى و طنط وهبة و رنا، و كانت ناقصة البيج بوس، بس تتعوض ان شاء الله