Saturday, April 28, 2007

انا لست قاسيا



لاأنا لست قاسيا
لا لم استبدل الطيب بالقاسى
لا تحملنى اكثر من طاقتى
ما عدت احتمل
ما عدت اطيق الانتظار
ما عادت تقتلنى لهفة انتظارك
ما عادت رؤياك تدفع قلبى
ماعادت عيناك تشجعه على النبض
صمتك ساعدنى
صمتك قوانى
صمتك ايقظنى من الغفلة
وانت غافل عما تفعل
حسبته قوة
حسبتنى ساركع بعدها
حسبتنى ساجثو على ركبتى
متوسلة إليك
ارجوك لنعود
ولٌى هذا العصر، ولُى
ما عدت ذلك الكائن الضعيف
ما عدت هذا الواهن المستكين
أعلم، انا صرت شخصاً فى عينك
و انت لم تعد ملاكاً فى عينى
مجرد شخصٌ أنا و مجرد بشرُ انت
خاتمُ فى أصبعك أنا؟!
لا، لست كذلك
أحببتك نعم، فلا تتعالى
ضحيت أنا؟!
نعم، فلتعترف
فلتعترف، وإن لم تفعل سأفعل أنا
صدقت كل ما قيل
نعم، صدقت أنت كل ما قيل
همت وراء أهوائك
وليتك اكتفيت، بل همت وراء كل هوا
ضعيفة كنت
محتمل
تركتك
لا، ارفض، بل انت اعطيتنى الفرصة
لأعيد التفكير
لم أكن قوية؟؟!
تصورتنى أقوى؟!!
كيف ، كيف و قد قتلت فيا كل قوى
كيف و قد شجعت كل ضعيف
حكايتى مستمرة مع الزمن
وكذلك حياتك
ارفض الفشل
امقته
اكرهه

لكن ستظل انت العالى
فى البرج العاجى الشاهق
احببتك ان اراك تسكن فيه
وكرهت انه ليس ملكك
اعرف انك ستاخذنى اليه
تقول عليه جميل
لا، ارفض ان يكون سكناى معك جميل
هذا انا
هذه قيمتى
قدرنى
لا تحملنى ألمك
تألمت كثيراً

6 comments:

Dina Samaha said...

سلمى تخرج عن صمتها المعتاد !!!
كلمات معبرة اوى يا سلمى
:)
جميل اننا نبدا نكتب ونتكلم ونفرغ الصمت اللى جوانا فى كلمات.. ودى بتكون احيانا الحاجة اللى بتواسينا, اننا طلع الكلام فى كتابات مميزة زى دى

ان شايفة ان الموضوع فيه مصلحة برضه والله ..بنشوف روائع الباشا سلمى
:D

عجبانى جدا..

mohamed said...

جميب يا سلمي من اول سط فيه لاخر سطر

gazzar50 said...

يا أهلا بك فى عالم الشعر

قلمي الحر said...

رائع ..احساس حلو قوي ياسلمي
حقا ..عندما يصبح حبك أسمي أمالي ,
وتحطم أنت الأمال
فلقد منحتني الفرصة
منحتني القوة
لكي أقاومك
أمنعك بشدة
أن تعود لي
أحببتك يوم أن كنت
إنسان له قلب
اليوم من أحبتت مات
وأصبحت أنت صنم
وأنا لاأهوي الأصنام
..دي بعض الكلمات ياريت تكون في مستوي كلامك الجميل , وترد علي شعرك

saloma said...

كويس انها نالت اعجاب الآنسة دندون،، دى والله عندنا بالدنيا كلها
و شكرا يا محمد جدا على التعليق.
لا يا بابا شكلنا هنخرج خلاص، مبقالوش لازمة اوى حاليا.(loooool)
كلمات مؤثرة اوى فعلا يا علا،، بس أحيانا احنا اللى بنقسو، بس بتكون( القشة التى قسمت ظهر البعير) زى ما بيقولو.

اللهو الخفى said...

hi saloma nice بس مين المجرم علشان نقتلهولك